Тернополянин власноруч зібрав бюджетне авто «Мінітрактор-всюдихід»

28 Червня 2017 16:38

Фото: Петро Головатий

Більше,  ніж три роки, конструктор Петро Головатий у власному гаражі працював над створенням мінітрактора-всюдихода. У цьому році унікальну за своїми характеристиками машину вже випробували, як на дорогах різної складності, так і на тяжких сільських роботах.

Оранка, важкі транспортні роботи – трелювання, робота з причепом, рух по бездоріжжю – болото, глина, сніг – тандем «водій та машина» все подолав та пройшов успішно. Відтепер у сім’ї конструктора новий помічник – до робота додався трактор. Винахідник каже: “Коли вже джипік був зроблений, то сім’я трішки заспокоїлась, бо поки я його робив, то часто дружина згадувала не злим тихим словом, мовляв – пропадаєш постійно в гаражі, одяг брудний, запах неприємний, проміняв сім’ю на трактора, а реально так і було – після роботи я вечеряв і їхав у гараж працювати до 12 години ночі, приблизно, і так, майже, кожен день.”

Вперше машина Мінітрактор-всюдихід (МТВ) почала самостійно їздити весною 2014 року. Але спочатку конструктор ретельно вивчав теорію тракторобудування та теорію всюдиходів, поки не визначився з основними характеристиками. Паралельно шукались, закуповувались деталі та у комп’ютері робилась 3Д модель майбутнього трактора. Така віртуальна машина допомогла визначити місце для кожної деталі, для ніг водія, для проміжків та зазорів на всі рухомі деталі, а також змоделювати зручні сидіння.

Розказує пан Петро: “Для себе я створив план та завдання щодо основних характеристик машини і він був таки досить складним: повний привід, блокування всіх коліс – це для максимальної тяги та прохідності, повне керування (одночасний поворот всіх коліс) – для зменшення радіусу розвороту та повороту, незалежна підвіска всіх коліс – для прохідності та комфорту, гідравлічні дискові гальма всіх коліс – для ефективного гальмування, багато передач вперед і назад – для того, щоб краще використовувати силу мотора та для економії палива, наявність даху та вантажної платформи – для захисту від негоди та для перевезення невеликих вантажів без причепа, наявність навіски для сільськогосподарських знарядь – для використання машини в якості міні-трактора. Решту другорядних характеристик робив з думкою про їх найкраще виконання”.

На питання про запчастини відповідь приголомшила – практично від всієї вітчизняної авто- та мототехніки щось та додалось:

“У конструкції авто використані запчастини від різної техніки: мотор 2-ох тактний від СЗД (в народі – Інвалідка), мости від ЛУАЗ (Волинянка) – бо вони мають механізм блокування, півосі від Запорожця, колісні ступиці та поворотні кулаки від Таврії, коробка передач від задньопривідного авто ВАЗ, реверс-редуктор від тієї ж СЗД – дає можливість на будь-якій з передніх передач отримати задній хід, так вийшло 20 передач вперед і 20 назад. Підвіска (пружинні стійки, важелі, розтяжки) від Таврії, кардани від УАЗ, дві рульові рейки від передньопривідного авто ВАЗ, глушники від мотоцикла Іж Планета, колеса від Ниви, а решта другорядних деталей або саморобні, або з найрізноманітнішої техніки, яка попадалась під руки.” Винахідник бюджетного всюдиходу задоволений результатом. Вже перші випробування машини на ходу довели простоту і надійність системи, головні особливості мінітрактора-всюдихода: як в заводських авто в нього мотор і вся трансмісія закріплені на подушках, привід тракторної навіски є електричним, який на відміну від гідравліки має ряд переваг – менша ціна, більша універсальність – можна легко переставити систему на перед чи зад міні-трактора, можна використовувати в якості електролебідки для виїзду з бездоріжжя, працює від акумулятора – не потрібно запускати мотор. Петро Головатий під час роботи над своїм механічним помічником намагався максимально його вдосконалити: ” Система не має міжосьового диференціалу – він не потрібен через те, що, навіть, у поворотах задні колеса завжди їдуть по сліду передніх і тому не потрібно компенсувати різницю швидкостей передніх і задніх коліс. Окрім цього, це дуже покращує прохідність всюдихода, адже в болоті чи снігу не потрібно протоптувати дві колії – для передніх і для задніх коліс. До речі, при проектуванні машини, я часто робив моделі агрегатів з конструктора лего та випробовував їх в різних умовах. Так я розумів, як краще робити ту чи іншу систему. Крім того, я написав комп’ютерну програму для розрахунку тяги та швидкості МТВ, так я підбирав, які передаточні числа в трансмісії будуть найкращими для моєї конструкції. В конструкції дуже багато деталей, які робились під цей проект (токарні та фрезерувальні роботи), бо потрібно було з’єднати різні деталі від різних авто, які в природі з’єднати було не можливо.”

Усього 2000 у.о. і диво техніка на ім’я “Мінітрактор-всюдихід” стала частинкою сім’ї Петра Головатого та відтепер дивуватиме усіх, хто любить авто та техніку.

Джерело: ТеНьюз