Альтернативний освітній проект – університет для школярів – діє у Тернополі

30 Серпня 2017 20:25

Фото: ПроТе

Ще зовсім трішки і в школах знову галасуватимуть діти. Часто після літніх канікул натхнення до навчання вистачає надовго, але перевантажена багатьма предметами наша система освіти швидко вбиває в дітях бажання вчитися. Хоча  вивчити все і стати спеціалістом у всіх напрямках  дається лише одиницям – вундеркіндам, дітям індіго, унікам. І лише в тому випадку, коли обдаровану дитину вчасно помітили і допомогли розвинути її талант до навчання. Саме над цим працюють викладачі Університету для дітей УНІКідз, який діє в Тернополі і є єдиним таким закладом в нашій країні. Більше про саме навчання розповість співорганізатор проекту, сімейний психолог Людмила Богуцька.

– У чому полягає особливість навчання діток в УНІКідз?

– Дитина у віці 8-12 років потребує допомоги, щоб вбереглась її зацікавленість світом. Часто саме в цьому віці в діток перестають «горіти очі» від нерівномірного навантаження, рутинності навчального процесу, відсутності дослідницького досвіду, системи оцінок та інше. Для того, щоб було по іншому, ми і є. Ми пропонуємо дітям частково зануритись у студентську атмосферу і переконатись, що насправді все зовсім близько – наука поруч і може бути цікавою. Хочеться, щоб дитина, яка у нас отримує звання студента, прожила досвід юного науковця, який усе може вже тепер, і не обов’язково чекати дорослого життя, щоб визначитись, що саме обрати собі реалізацією. Розпочали роботу в травні 2017 літнім семестром. В загальному учасників лекцій та практичних воркшопів було понад 60 дітей. Осінній семестр буде довшим за тривалістю – від середини вересня і до кінця грудня. Працюватимемо двічі на місяць по суботах. Дуже хочеться наповнити дитячі серця рушійною силою розвиватись і нестримною енергією пізнавати світ.

Сам проект УНІКідз Університет для дітей створила громадська організація ЮНІКІДЗ у співпраці та за підтримки Тернопільського державного медичного університету імені  І. Я. Горбачевського. Розрахований на дітей віком 6-13 років. Метою проекту є підвищення мотивації до навчання та сприяння пізнавального інтересу дітей.

– Як заохочуєте діток до такого навчання, адже точні науки завжди здаються такими складними?

– Перше, ми ставимо завдання перед собою – створити такі умови, щоб вся інформація була прикріплена досвідом, який студент вже має, який поруч з ним в житті, в побуті. На практичних заняттях (воркшопах) наші діти отримують можливість діяти вже, це як репетиція, як спроба. Насправді, це безцінний досвід, бо вселяє віру дітей у власні можливості, при цьому не підкріплюється жодними оцінюваннями. Таким чином розвиваємо бажання і вміння дитини самостійно оцінити себе, опираючись на власні відчуття і внутрішні координати. Так зміцнюємо самоцінність. Ретельно ставимось до підбору лекторів, це, як правило, дійсні викладачі ВНЗ, практикуючі лікарі, науковці. Люди, які щиро люблять свою галузь науки, які поважають і люблять дітей. У літньому семестрі організовували Тиждень Науки, розпочинали його комплексом вправ тілесної інтеграції – оздоровча фізкультура та нейройога. До нас долучилась чемпіонка світу з пауерліфтингу Ліля Проць. Хочеться, щоб для наших дітей турбота про своє здоров’я ввійшла в правило.

– У звичайних школах приділити увагу кожній дитині не завжди виходить. Як зазвичай проходить заняття у вашому університеті?

– УНІКідз – це альтернативний освітній проект, ми не школа і не навчальний заклад. Маємо простір і свободу для творчості, повно ідей і багато талановитих друзів і колег. Стараємось бачити в кожній дитині, в кожному студентові його нахили і, головне, даємо можливість експериментувати.

Осінньо-зимовий семестр плануємо суботніми зустрічами – лекція, тривалістю до 1 години та практичний воркшоп, розрахований по часі до 1,5 години.

– Як батькам визначити, чи має дитина талант, потяг точних наук? Як правильно підтримувати захоплення вдома?

– Дисципліни, які ми пропонуємо в літньому та новому осінньо-зимовому семестрі: астрономія, фізика, оптика, анатомія, хімія, фізіологія, стоматологія, косметологія, неврологія, біологія, ботаніка та інші природничі та медичні науки. Це досить широкий вибір для того, щоб дитина змогла «потрапити» в своє. Просто одного разу відчути захоплення котроюсь з наук, котроюсь з можливих майбутніх професій. А тоді м’які і люблячі батьківські очі можуть подивитись на дитину поглядом, сповненим довіри і поваги. І будуть поруч, розділяючи з дитиною зацікавленість. Будуть запитувати, дивуватись і радіти, дивитись і читати. А більше нічого і не потрібно. Ну, хіба ще демонструвати своїм дітям, що доросле життя повне щастя, – коли батьки вміють радіти і теж мають свої цікаві захоплення, розвиваються і мають час на легкість, сміх і спонтанність.

Ми хочемо донести батькам і студентам, як важливо задумуватись  про власне призначення, про місію. Ставити собі запитання «Чим я можу бути корисний людству, що я люблю, що робитиму із задоволенням в житті?» І відповідати, роззираючись навколо, але відчуваючи себе. Це гарантований спосіб жити насиченим, повним, реалізованим, цікавим життям.

– У вашому закладі діти стають студентами у шкільному віці – складають сесії, мають залікові книжки. Що це їм дає? Це така підготовка до дорослого життя чи щось інше?

Фото: ПроТе

– У нашому проекті діти отримують залікові книжки, сертифікати успішності. У нас немає жодних оцінювань, лише самооцінювання, але в кардинально іншій системі. Студенти заповнюватимуть екзаменаційний лист, це своєрідна письмова пам’ятка суто для себе. Відповідають про те, чим обрана дисципліна може їм допомогти в житті, що з почутої інформації здивувало чи викликало радість, або смуток; про відомих дослідників в цій галузі, про українців-винахідників, про що б запитав їх при зустрічі та інше.

Діти в нашому проекті справді приміряють на себе професії. Жодного іншого аналогу профорієнтаційних програм ще не було, хоча ми не ставимо собі діагностичної мети. Лише практичні спроби, інформація, спілкування, доросла атмосфера і розвиток здатності опиратись на свої відчуття і враження.

– Випускник вашого університету – який він, які у нього перспективи?

– Надзвичайно приємно бачити, що проект викликає зацікавленість в дітей і в батьків. Зараз багато відповідальних і мудрих людей в постійному пошуку освітніх альтернатив. Бо нема часу очікувати на зміни систем і правил, час братись і діяти. Робити те, що вмієш, з тим, що маєш, там, де ти є. Саме це і пропонуємо дітям у нас – сміливо діяти, не боячись помилитись. Показуємо, що багато в житті залежить від них, що мають широкі можливості і завжди вибір є. Даємо відчути, що знання корисні, що можна отримувати радість від самого процесу виконання завдань. Доводимо що співпраця важлива, а конкуренція може бути здоровою.

– Тобто кожна дитина по-своєму УНІКальна, потрібно лише допомогти їй розвивати свої таланти?

– Так і звучатиме наше гасло – Світ УНІКальних студентів. Дійсно, важливо підтримати розвиток, зберегти зацікавленість, допитливість і постійно це підкріпляти своєю вірою в дитину, прийняттям її різних проявів. Бути в дорослій позиції, стійкими і зі здатністю бачити в дітях добре. І в собі. Будувати власне життя не на любові до дитини, а на любові до себе в першу чергу. Адже найцінніше, що можемо допомогти дітям розвинути, це вміння бути щасливими.

– Хто може стати нині студентом вашого закладу? Куди звертатися?

– Радо чекаємо абітурієнтів віком 6-13 років! Звісно, вступних іспитів не буде. Реєстрація і гарантоване зарахування за телефоном 0987703192. Всі новини, анонси та звіти на нашій сторінці у ФБ https://www.facebook.com/unikids.ternopil/

Розпочинаємо з середини вересня. На першій лекції відбудеться Щаслива лотерея, де комусь із присутніх студентів випаде можливість наступної лекції прийти з цілим своїм шкільним класом. Протягом семестру будемо пропонувати різні системи лояльності і спеціальні бонусні програми. Наприклад, для дітей працівників галузі охорони здоров’я теж діють спеціальні умови участі.

Також радо співпрацюватимемо з класними керівниками, адміністрацією шкіл.

Тож, запрошуємо діток поринути у світ науки!

Спілкувалася Наталія ЧЕРВАК